Like a movie! Onbeschrijfelijk - Reisverslag uit Belfast, Verenigd Koninkrijk van Roxy Kapteijns - WaarBenJij.nu Like a movie! Onbeschrijfelijk - Reisverslag uit Belfast, Verenigd Koninkrijk van Roxy Kapteijns - WaarBenJij.nu

Like a movie! Onbeschrijfelijk

Blijf op de hoogte en volg Roxy

18 Februari 2013 | Verenigd Koninkrijk, Belfast

Afgelopen week heb ik mijn eerste stage week gehad op Campbell College Junior school. Een school met rijke ouders en alleen maar jongens. En geloof me of niet, de school is net zoals in een film.
De eerste dag kwam ik daar aan en de docenten hadden me daar niet verwacht omdat de Erasmus student gecanceld was, maar gelukkig was ik van harte welkom. Ik loop stage in P5 (ongeveer 9 jaar). En wat zijn het een schatjes!

De school is heel anders dan in Nederland, om 9 uur verzamelen alle jongens (300) in de aula. Daar staan ze in rijen per klas. Ze moeten dan stil zijn en een rechte houding hebben. Want de directrice komt dan langslopen en gaat op een verhoging staan, op het moment dat ze dit doen zeggen alle kinderen in koor: ‘goodmorning Mrs.’ Ik was zo verbaasd. Daarna gaan ze met zijn alle bidden en liedjes zingen. En toen kwam het.. de directrice zei dat er voor 6 weken een speciale gast uit Nederland was en stelde me voor als Miss Kapteijns (Kaptain). En daar gingen alle oogjes.. ze waren allemaal op mij gericht. Ik had dit totaal niet zien aankomen dus ik was natuurlijk zo rood als een toeter. Maar ik heb me voorgesteld en verteld wat ik kom doen.
In het begin waren de jongens in de klas heel verlegen en durfden niet veel te zeggen, ik vond het ook aardig moeilijk om de eerste dag contact met ze te maken. Maar de tweede dag ging dit stukken beter! Ik vond het erg lastig om de namen te leren, want ze dragen namelijk allemaal het zelfde uniform! En alle kopjes lijken op elkaar, niet normaal. Maar na een week ken ik nu alle namen (en wat zijn sommige namen moeilijk uit te spreken..)

Ik heb een heel aardige, jonge mentor. Hij is nu drie jaar afgestudeerd dus hij begeleid me heel goed. En ik moet zeggen, het is een echte gentlemen. Hij houdt alle deuren voor me open, maakt thee voor me en draagt alles voor me. In het begin was het erg wennen en ongemakkelijk. Maar ik moet toegeven dat ik er nu wel aan kan wennen, haha. Hij stelt me aan alles en iedereen voor en geeft me veel informatie over de school.
Maar ook de leerlingen zijn al echte gentlemens. Zodra ze me aan zien komen houden ze de deur voor me open. Ze verwachten dan dat je elke keer ‘thanks’ zegt. Maar ik had een keertje haast en was het vergeten, later die middag kwam die jongen naar mij toe om te vertellen dat ik geen ‘thanks’ had gezegd, oeps.. dus van af nu af aan zeg ik voor alles en iedereen ‘thanks’. Maar de leerkrachten zijn echte goden op deze school, heerlijk gevoel! Haha.

De eerste twee dagen heb ik alleen maar geobserveerd en gekeken hoe het werkt op deze school. En dan was het de moment van de waarheid.. woensdag (de derde dag) heb ik mijn eerste les gegeven. ik was zooooo zenuwachtig, niet normaal. Ik was bang dat ik een black out zou krijgen. Dat ik niet weet hoe ik het in het Engels moet zeggen of uitleggen. Maar mijn mentor heeft dit goed opgelost. Hij heeft tegen de jongens gezegd dat het moeilijk is om in een andere taal te praten. De jongens ervaren dit zelf omdat ze hier Spaans en Frans krijgen. Ze begrepen dus dat het moeilijk voor mij was om een les in het Engels te geven. Maar wonder boven wonder ging het gewoon goed! De jongens hielpen me als ik een woord niet begreep of uit kon leggen, ze waren stil, ze hadden respect en hebben hard gewerkt! Het was GE-WEL-DIG! Mijn mentor was ook heel tevreden over het gebruik van het White board en mijn voorbereidingen! Ik was helemaal gelukkig. Hij denkt dat ik een goede student bent en heeft me daarom extra opdrachten gegeven, uhf.. maar goed, ik mag zeker niet klagen! :)
Het contact met de jongens is nu stukken beter, ze zien me nu echt als een juf en niet meer als iemand uit Nederland. Ze vragen veel verschillende dingen over Nederland en willen Nederlandse woorden leren. Daarom heb ik besloten om binnenkort een les over Nederland te geven. En de opmerkingen die de kinderen maken zijn geweldig! Zo heeft er al iemand gevraagd of ik Italiaans kan spreken omdat ik een Italiaans accent heb. De andere heeft gezegd dat ik al goed Iers kan spreken (WTF?!) ik kan alles behalve Iers spreken. Al moet ik wel toegeven dat ik de taal beter onder de knie krijg.

Elke dag kijk ik hier mijn ogen uit.. ik ontdek elke dag weer nieuwe, interessante dingen. Het is net als in een film! De school heeft veel ‘extra’ leraren. Voor muziek, art, PE (gym), zwemmen, Frans en Spaans hebben ze een andere leraar. Dit betekent dat ik dus veel vrije tijd heb.
Ik kan het eigenlijk niet beschrijven hoe het hier aan toe gaat, maar de school heeft een eigen zwembad waar ze wekelijks in gaan zwemmen. Daarnaast heeft de school 6 (!!!!) verschillende sportvelden! Twee voor voetbal, rugby en hockey.
De muziekles is ook interessant. 6 kinderen uit de klas spelen een eigen muziek instrument. Tijdens de muziekles mogen ze op hun instrumenten spelen en gaan ze verschillende liedjes zingen. Er is een klein jongentje die saxofoon speelt. De saxofoon is nog groter dan het jongentje zelf, heel schattig!
Op vrijdag middag hebben ze GAMES. We gaan dan 2 uur met de kinderen naar buiten en een spel spelen zoals voetbal, hockey of ren spelletjes. Ik mag hierbij mee helpen, dit betekent dat ik in mijn sportkleren moet komen. Ze hebben hier strenge regels over de kleding. Ik draag hier dan ook een lange rok met een blouse en een vestje (verschrikkelijk! Zo niet mij). Gelukkig mag ik dus elke vrijdag in sportkleren komen. Dus ik kwam afgelopen vrijdag in een (rode) joggingsbroek naar school, en wat voelde ik me bekeken.. alle leerkrachten droegen zwarte of donkerblauwe sport kleren aan.. ik viel dus lekker op. maar de jongens vonden het geweldig ‘Miss Kapteijns, I really love your jogging trouser!’ ‘Miss, the colour is beautiful!’ En ga zo maar door!
En dan komt het nu, de lunch! De jongens krijgen een warme lunch in de kantine. De kantine is een grote zaal net zoals in Harry Potter. Je hebt verschillende tafels waar de jongens kunnen gaan zitten. En de leerkrachten zitten op een verhoging zodat ze iedereen goed in de gaten kunnen houden. ze moeten dan tijdens het eten ook 5 minuten stil zijn. In elke hoek van de zaal staat dan een leerkracht op te letten. Zodra er een jongen praat moet die de volgende dag alleen aan een tafel zitten. Ik heb mijn ogen echt werkelijk uitgekeken. Als ze klaar zijn met eten moeten ze in een lijn gaan staan per klas, de desbetreffende docent begeleid de kinderen dan terug naar de klas. je hebt hier veel verschillende gebouwen dus wel lopen hier heel wat af. Zodra de kinderen een beetje uit de lijn lopen stopt de docent zen zegt: In line, order! Het is echt onwerkelijk maar ik kan er wel aan wennen! Het is echt heel formeel. De kinderen worden hier goed grootgebracht. Als ze klaar zijn met de basisschool kunnen ze naar een middelbare school op het zelfde terrein. Ook hier zitten alleen maar jongens op! Het is een van de beste en grootste school in (Noord) Ierland.

Ik heb nu lekker een week vakantie (want het is hier half-term) en daarna heb ik nog 4 weekjes stage op deze school. En ik ben nu al trots op alle kids! Vanaf volgende week ga ik 2 lessen per dag geven. Ik moet toegeven dat het heel zwaar is.. elke dag sta ik op om half 7 en ik kom pas thuis om 5 uur. en daarna moet ik nog de lessen evalueren en voorbereiden. Van de week had ik het dus ook erg zwaar!

Gelukkig kan ik nu bijkomen en genieten van mijn vrije tijd! Zo zijn we gisteren met een paar mensen de Black taxi tour gaan doen. Dat is een taxi die ons verschillende belangrijke plekken in Belfast heeft laten zien. Hij heeft veel over de geschiedenis van de Katholieken en Protestanten verteld. Echt heel interessant. Zo zijn we naar de ‘Peace Wall’ geweest waarop wij onze namen hebben gezet!

Ik mag helaas geen foto’s maken van de kinderen. Wel ga ik foto’s maken van de verschillende gebouwen en het gebied van de school. Dus die volgen nog! :)

  • 18 Februari 2013 - 13:39

    Joris:

    Roxy! Super om te horen dat je het zo goed hebt! Ik word er heeeeelemaal jaloers van! Ik wil ook weer naar het buitenland!! Fijn dat het op stage zo goed gaat met je, maar ja ik had ook niet anders verwacht =) heel veel plezier nog, en blijf verhalen typen; ik lees ze graag!
    liefs

  • 18 Februari 2013 - 13:40

    Michel:

    mooi & goed verhaal Roxy!

  • 18 Februari 2013 - 15:39

    Leonie Verest:

    Hoi Roxy,

    Wat scghrijf je heerlijk beeldend ik zie het zo voor me. Hebben ze ook bezemstelen??? En is die mentor niets voor jou?

    Geweldig je verhalen en ja volgens mij moet je toch echt hard werken maar je hebt ook als je vrij bent super leuke dingen te doen. Overigens Harrie zit tegenover mij en ik heb het hele verhaal voorgelezen met Intonatie!! Doei lieverd!

  • 18 Februari 2013 - 20:53

    Anne (van De Onderhuur ;-)):

    Heey Roxy,
    Wat een super verhaal! Knap dat je het zo goed doet.
    Geniet er van (voordat je het weet is het voorbij)!
    Anne

  • 19 Februari 2013 - 11:15

    Wieke:

    NICE! Kun je ze ook niet leren elke keer dat ze bij elke scheet een diepe buiging voor je moeten maken en het volkslied gaan zingen op hun kop? Klinkt mooi Rox!

  • 25 Februari 2013 - 21:36

    Sylvia Moeder Van Matthijs:

    Hallo Roxy, leuk je verslagen te lezen. Soms krijg ik wel het één en ander van Matthijs te horen maar ja zelf lezen is ook leuk. Zo te lezen vermaak jij je prima daar aan de andere kant van de Noordzee. Geniet er maar dubbel van voor je het weet moet/mag je weer op huis aan. En dan mag je afkicken deern. Nog heel veel plezier en don't forget the reason why you went to Belfast (study I suppose). But most of all ENJOY your staying.....Lieve groet van Sylvia.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Roxy

Actief sinds 02 Jan. 2013
Verslag gelezen: 197
Totaal aantal bezoekers 4548

Voorgaande reizen:

08 Februari 2015 - 28 Juni 2015

Down Under in Australia

18 Januari 2013 - 01 Juni 2013

Belfast!

Landen bezocht: